Höga Kusten Teoretiska Gymnasium

Fristående ·

Järnvägsgatan 3, Örnsköldsvik

Högskolestudier

Var eleverna på Höga Kusten Teoretiska Gymnasium studerar efter examen.

Statistiken baseras på samtliga elever som tagit examen från Höga Kusten Teoretiska Gymnasium de senaste tre åren och blivit antagna till en svensk högskoleutbildning. Även elever som tagit sabbatsår inkluderas. Statistiken utgår endast från program, fristående högskolekurser inkluderas inte. Statistiken inkluderar endast utbildningar på grundnivå som alltså går att söka med gymnasiemeriter (det vill säga inte exempelvis forskarutbildningar). Därtill utgår statistiken från urval 2. Det innebär att studenter som kommit in, men lämnat återbud är bortfiltrerade och studenter som blivit antagna i urval 2 är med i datan.

Statistiken är en del av Ednias omfattande arbete med utbildningsdata och tillämpad skolforskning.

Läs mer

    Utbildningar

    • Civilingenjörsprogram i teknik och teknisk industri

      13 %

    • Kandidatprogram i samhälls- och beteendevetenskap

      12 %

    • Högskoleingenjörsprogrammet

      10 %

    • Civilekonomprogrammet

      8 %

    • Sjuksköterskeprogrammet

      8 %

    • Kandidatprogram i konst och media

      6 %

    • Apotekarprogrammet

      4 %

    • Kandidatprogram i biologi och miljövetenskap

      4 %

    • Kandidatprogram i företagsekonomi, handel och administration

      4 %

    • Kandidatprogram i pedagogik och lärarutbildning

      4 %

    Program

    Natur

    Antagningspoäng

    Naturvetenskap

     

    190

    Samhälle

    Antagningspoäng

    Beteendevetenskap

     

    167.5

    Ekonomi

    Antagningspoäng

    Ekonomi

     

    200

    Introduktion

    Antagningspoäng

    Ekonomiprogrammet

     

    IMV

    Inriktning mot ett visst nationellt program för att eleven så snart som möjligt ska kunna antas till det nationella programmet.

    IMV

    0

    Naturvetenskapsprogrammet

     

    IMV

    Inriktning mot ett visst nationellt program för att eleven så snart som möjligt ska kunna antas till det nationella programmet.

    IMV

    0

    Samhällsvetenskapsprogrammet

     

    IMV

    Inriktning mot ett visst nationellt program för att eleven så snart som möjligt ska kunna antas till det nationella programmet.

    IMV

    0

    Om

    Höga Kusten Teoretiska Gymnasium är ett gymnasium i Örnsköldsvik som har programmen natur, samhälle, ekonomi och introduktion. Antagningspoängen 2023 för Höga Kusten Teoretiska Gymnasium var mellan 0 och 200 meritpoäng. Den högsta antagningsgränsen var 200 meritpoäng för ekonomi. Se alla antagningspoäng ovan.

    Fakta

    Utbildningsstatistik

    Sammanvägning av skolans resultat på olika nationella prov.

    Nationella prov

    77/100

    Genomsnittligt betyg för elever på skolan. A i alla ämnen motsvarar 20.0, E i alla ämnen motsvarar 10.0.

    Snittbetyg

    B-C(16,2)

    Skillnaden mellan de betyg elever får på nationella prov och de slutbetyg de får i samma kurs. Betygsinflation indikerar att elever får högre slutbetyg än vad de förtjänar.

    Betygsinflation

    Medel

    Andelen elever som tagit examen inom 4 år av de elever som påbörjat gymnasiestudier, även kallat genomströmning.

    Tar examen

    87%

    Lärare

    Andel lärare med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

    Behöriga lärare

    92%

    Sammanvägning av lärarnas åsikter från skolinspektionens enkät. Inkluderar bl.a. lärarnas åsikter om studiero, stöd och kunskapsutveckling på skolan.

    Lärarnöjdhet

    -

    Elever

    Elevernas åsikter

    Baserat på 27 svar, 82 % svarsfrekvens

    Studiero

    8,5

    Trygghet

    8,5

    Stöd

    6,4

    Elevnöjdhet

    7,7

    Antal elever på skolan

    114 elever

    Könsfördelning

    59 % tjejer

    41 % killar

    Plats

    Skolägare

    Reprendo AB

    1 gymnasieskola

    Fristående skolägare

    Höga Kusten Teoretiska Gymnasium drivs av Reprendo AB som är en enskild huvudman.

    Andra besökte även

    Jobbar du på gymnasiet?

    Hjälp fler elever att förstå om skolan är rätt för dem genom en egen beskrivning och mer information.